marți, 27 iulie 2010

Noi vrem drumuri cât mai... proaste!

Lăsând la o parte faptul că guvernul s-a trezit să ne anunțe la un moment dat că este o niscaiva criză mondială care ne afectează și pe noi, de regulă se cam admite că turismul pe plaiurile mioritice s-a plafonat la etapa de anecdotă carpato-danubiană din cauza lipsei infrastructurii adecvate și a serviciilor precare.
Slalomul printre găurile de pe șosele pentru a parcurge distanțele consistente dintre două toalete care să nu miroase a urină devine deja emblematic pentru țara noastră.

Dacă mai punem la socoteală și consumul redus de săpun, pastă de dinți, deodorante, detergenți și alte chimicale - oricât de "eco" o fi ele - , România ar avea un succes la turoperatorii internaționali cu un logo de genul:
"Veniți în România! Aici púteți să protejați mediul!"
(cu accent pe u, nu pe e)

Dar, reîntorcându-ne la aspectul legat de drumuri, cu toată lipsa de șosele care să permită circulația rapidă sau accesul mai facil al unui număr mai mare de oameni la (sau în) locuri catalogate drept importante obiective turistice, tot se trezesc unii să considere că diferite căi destinate automobilelor au asfalt în exces și găuri prea puține în partea carosabilă.
În această idee, un fost agitat grinpisist năpârlit în șefuț-agent verzuliu s-a proptit cu a sa duzină de voluntari în DN66A care trece prin zona Munților Retezat.
Acțiunea a constat în pierderea timpului pe sectorul încă neamenajat al acelei șosele cu vopsitul (cu vopsea probabil eco) a unor cearșafuri pe care le-au vânturat apoi printre ei în fața camerelor lor video și vărsarea de ketchup (probabil tot eco) lângă un urs de pluș întins în fața roții unui autoturism (probabil la fel de eco precum vopseaua).

Două chestii simpatice ale acțiunii de stil munca impotriva interesului comunității sunt:

- agitații înverziți de atâtea idei legate de dezvoltarea cică durabilă prin drumuri impracticabile au ajuns la fața locului pe partea de șosea modernizată (adică dinspre Petroșani, nu dinspre Băile Herculane). Că doar: ecologism ca ecologism, dar mergem și noi pe drumurile bune, ce naiba?!;

- partenerii în acest "proiect" sunt o fundație internațională care flutură-n sigla sa un ursuleț panda mai ales în țările în care sigur nu există această specie, o asociație care spune că protejează păsările dar se ocupă de capturat urși cu acte-n regulă și o societate amatoare de organizarea turelor cu biciclete prin valea râului Tur, dar totuși ăia care-și petrec vacanța în calitate de eroi anti-asfaltare sunt degustătorii de ciorbă de pește din zona de sub aripa lui Sorin Ovidiu Vântu, ceva club de prin Valea Jiului care promovează democrația într-o țară oricum deja democratică, niște subsoliști clujeni care au vrut ca vipera de fâneață să fie protejată de autoritățile de mediu din județul Alba cărora însă nu au vrut să le spună unde naiba este acel șarpe, și diverse grupușoare îngrijorate ba de lilieci, ba de păsărele, ba de râmele de pe platoul Breite unde nu s-a înființat Draku' la Park. Adică, un fel de diviziune socială a muncii: unii cu vorba, alții cu vacanța. Cu munca... nimeni, deoarece și ăia pe care vor să-i împiedice să amenajeze acea șosea stau să vadă când naiba pot să continue modernizarea drumului?




În rest, cireașa de pe tort este îndemnul (sau urarea) de tip anunț al propagandiștilor anti-dezvoltare: Vizitați Munții Retezat!
Cum?
Păi, în nici-un caz pe șosele modernizate!
Iar dacă vreți să faceți un duș, așteptați până A.N.M. anunță cod galben și în județul Hunedoara!
În schimb, nu vă faceți griji din cauza budelor: fiecare copac și tufă vă așteaptă cu ramurile deschise!
Asta da dezvoltare durabilă!


P.S. Ironia sorții este că proiectul inverziților de ideile gen sustainable development este finanțat de așa-numitul Mecanism Financiar al Spațiului Economic European (SEE), și nu de vreun for care leșină în mod special de grija față de protecția mediului.

5 comentarii:

  1. Merg des in vizita prin Retezat .Drumul este foarte practicabil...cel putin pana la un anumit nivel . Respectiv, cam pana la "nivelul construibil", la care multi "iubitori de natura" si-au construit adevarate casoaie (viloace)de vacanta (insinuand un adevarat sat modern la intrarea in rezervatie ). Mi s-a intamplat frecvent sa intalnesc soparle care traversau rapid acel drum :)) Ceva mai sus de "cartierul rezidential"...incepe salbaticia

    RăspundețiȘtergere
  2. imi place Retezatul asa salbatic cum este, dar pana la salbaticie as prefera civilizatia, care desigur ar trebui sa inceapa cu drumurile de acces

    RăspundețiȘtergere
  3. @Anonim
    Vile și-au construit multe persoane în locuri unde considerau de rigoare (în general cu aprobări din partea autorităților care au asemenea atribuțiuni), așa că zona munților Retezat nu prea avea motiv de ce să fie o excepție din acest punct de vedere.
    Apropo, dacă vreț să faceți o excursie pe jos... unde lăsați mașina? Sau e conform tradiționalului: o trag pe dreapta, o închid și sper că la întoarcere o găsesc măcar așa cum am lăsat-o?

    În ceea ce privește subiectul propriu-zis al postării inițiale, dacă-și vor face acțiunii reclamă și la OTV, parcă văd pe vreuna din burtiere poll de genul "A urcat Păun pe drumul modernizat ca să militeze pentru nemodernizarea drumului?" pe modelul deja familiar maneliștilor și telenovelistelor de întrebare: A oprit Cioacă între Rucăr și Bran ca să urineze?

    RăspundețiȘtergere
  4. @res
    Dacă ești ceva mai atent la ce este în planul legat de acea șosea, vei constata că de fapt drumul există, numai că lasă de dorit.
    Adică nu este vorba de o nouă cale de acces care să treacă prin nu-știu-ce loc virgin ca să distrugă "sălbăticia".

    Că dacă te iei după propagandștii ăștia înverziți de ură la adresa a orice poate aduce o îmbunătățire a vieții oamenilor (în cazul ăsta să nu-ți "rupi" mașina dacă vrei să treci de la Petroșani la Băile Herculane), păi vei afla că acolo este buricul Pământului și un nou strat de asfalt va da peste cap echilibrul Terrei.

    Adică, eu nu contest că studiul de impact n-o fi lăsând de dorit, însă aș susține o campanie de îmbunătățire a proiectului, și nu acțiuni de genul: Nu vrem să fie drum bun pe aici și mucles, că dacă nu... atunci facem scandal!

    RăspundețiȘtergere
  5. bine zis, inverziti de ura si de prostie, pentru ca nu pricep in ruptul capului ca de mult exista DN66A nemodernizat

    http://www.kamikazeonline.ro/2011/02/ecoterorismul-o-notiune-de-redefinit-ii/

    RăspundețiȘtergere