sâmbătă, 7 martie 2009

propagarea unei greşeli

În urma cu ceva vreme o cunoştinţă (tot virtuală) de la asociaţia ornitologică târgu-mureşeană m-a rugat să-i trimit planuri de management ale unor parcuri naţionale sau naturale.
Mi-am adus aminte că prin 2006 sau 2007 am primit de la cei din Retezat planul referitor la parcul lor, iar de la R.N.P. am făcut rost de o parte dintre planurile de gestionare ale altor parcuri (documente aflate la vremea respectiva în lucru).
Cum actele respective au rămas pe un computer care nu era disponibil pe moment, am încercat să văd dacă nu cumva le găsesc pe site-urile www ale administraţiilor de parcuri.
Am accesat site-ul Parcului Naţional Retezat si am constatat ca din pacate acesta a fost modificat şi cuprinde tot felul de reclame (despre proiecte, concursuri, achizitii etc.), dar mai putin informatii utile şi de bază despre parc - cum este planul de gestionare al acestuia.
Mă rog, din câte se pare şi-n materie de site-uri ne îndreptam spre societatea de consum...
Aşa că am încercat la adresa paginii electronice a Parcului Naţional Piatra Craiului.
Ciuciu!
La acela nici măcar nu se deschidea pagina.
Aşa că am abandonat căutările.
Însă azi citeam pe lista celor ce urcă pe o stâncă pentru a avea de unde (şi motiv) să coboare că s-a remediat problema de la pagina administraţiei P.N. Piatra Craiului, aşa că l-am re-accesat.
Am aşteptat cu răbdare până trece din stânga în dreapta figurina reprezentând o capră neagră care trage o linie ondulată pe ecran (adică o inutilitate care te face să-ţi pierzi timpul...) apoi am accesat prima secţiune (cea intitulata "Parcul").
Normal, nu era nici un plan de management pe acolo, dar am aruncat o privire peste primul paragraf... şi mi s-a "agăţat" ochiul de denumirea uneia dintre plantele pentru care cică ar fi fost declarată protejată acea zonă muntoasă...
Şi anume mă refer la specia care pe acea pagină electronică apare cu denumirea: Minuatia transilvanica
OK, eu nu sunt specializat în botanica, aşa că este scuzabil că am auzit doar de genul Minuartia, dar nu şi de genul Minuatia.
În schimb, îmi place să mă asigur despre ce este vorba atunci când am vreun dubiu.
Iau frumos "Ciocârlanul" (un determinator botanic în două volume - publicate în 1988, respectiv în 1990), dar şi acolo tot doar Minuartia apare, nu si Minuatia indicată pe site-ul angajaţilor R.N.P. de la Piatra Craiului.
Başca nu am găsit în determinator nici Minuartia transilvanica. Mă rog, o fi fost specia încadrată la alt gen sau poate o fi fost subspecie ridicată la rang de specie şi dacă nu-s botanist, pot ghici mai greu cum o fi actuala denumire ştiinţifică a acelei plante.
Mai interesant este că denumirea greşită (adică Minuatia) apare deja pe cel puţin 179 de site-uri (vezi aici= ), deoarece o serie de firme turistice, situri cu ştiri etc. au luat mot-a-mot textul de pe pagina parcului... deci şi expresia greşită.
Deci, eroarea gramaticală s-a propagat destul de bine...
Iar dacă daţi o căutare pe Google cu expresia Minuartia transilvanica, veţi găsi doar cu puţin mai multe site-uri (în total 225), însă în ele nu găsiţi Minuartia transilvanica ci alte specii ale genului Minuartia, respectiv alte genuri care au specia "transilvanica".

Nah, asta poate însemna (deci nu-i obligatoriu) că ceva este în neregulă cu denumirea aceea vehiculată chiar în primul paragraf al prezentării Parcului Naţional Piatra Craiului.
Primul impuls a fost să scriu şefului de parc ca să corecteze greşeala.
Doar că mi-am adus aminte că respectivul s-ar putea considera şi botanist (este co-autorul unor cărţi cu tematică de botanică... parcă şi a unor articole).
Şi dacă-i atraga atenţia că în primul paragraf al site-ului administraţiei pe care o conduce există o greşeală din specialitatea în care el este co-autorul unor cărţi, păi ghici cine va fi ţapul ispăşitor?
Eu.
Să nu uităm că oamenii sunt orgolioşi, mai ales atunci când este vorba de aparenţe.
Aşa că stau liniştit şi aştept să văd dacă cineva observă o greşeală evidentă existentă chiar în pasajul de debut al prezentării acelui parc.
De ce?
Deoarece acel pasaj este practic singurul care-i sigur citit de fiecare persoană care accesează site-ul...

Un comentariu:

  1. Directorul liceului pe care l'am absolvit, sas, profesor de biologie, scria regulat in Karpatenrundschau (ziar in lb germana) despre diverse specii de animale. Odata am avut ca tema un referat si eu mi'am ales sa scriu despre balene. L'am rugat sa'mi dea articolele din respectivul ziar in care a scris si o carte de zoologie, tot in lb germana. Am zis ca mai caut pe internet si voi culege destule informatii. Dar ce descopar dupa ce citesc din carte si articolele profesorului? El a copiat, de fapt, cuvant-cu-cuvant ce scria in cartea respectiva la balene si a publicat astfel in ziar cu semnatura sa. Culmea e ca ne tinea si diverse teorii despre copiat, studentul model si etica in general. Sa mai mentionez ca nici n'avea ce cauta in functia de director, el neavand terminata o facultate ci un fel de colegiu de 3 ani?

    RăspundețiȘtergere